september 19, 2008

Böcker

Nu har jag stirrat på bokhyllan bakom skrivbordet tillräckligt länge. Det är dags att ta tag i saken! En stor mängd böcker kommer jag att skänka till biblioteket, så fler kan ta del av dem. Vilka ska jag behålla? Jag har funderat länge på det, men fick ett jättebra råd idag som jag ska följa:

"Behåll de böcker som representerar dig just nu och i framtiden."

Då ska vi se hur det går. Jag stil-kodar alla böcker. Fet stil = Behåll, Kursiv = Tveksam, Vanlig = Bort. Det blir en hyfsat lång lista, men kanske hittar du något bra boktips!

University Physics - Väldigt bra blandning av alla möjliga ämnen, men ganska tung!
Acupressure potent points - Bra kunskap, men väldigt oanvänd. Svårt.
Boken om Yoga - Bra, men en gren av yogan som jag inte håller på med längre.
Rocky - Kul, men går bort.
Miraklet människan - Jag vet redan att människan är ett mirakel!
Anatomi för konstnärer - Det kommer att ta länge innan jag är där. Bort!
The Stark Reality of Stretching - Bästa boken jag läst om stretching, nya idéer. Svårt.
Rocky III - Som den andra, bort!
Fågelbröstet - Min favoritroman, läst många gånger, kommer ihåg den.
Gymnastics - Inte mitt område längre.
Stretching Scientifically - Känner inget behov att gå ner i split. :) Bye bye!
Formelsamling - Formler kan man alltid leta reda på.
Ju-jutsu mon - Tillbaks till klubben.
Enskild firma - Tillbaks till kontoret.
Superforce - Inte riktigt mitt ämne just nu, men intressant.
Thiaoouba Prophecy - Behåller ett ex. Superbra bok.
Freedom of Choice - En självklarhet. Har lett till många insikter.
The joy of perfect health - Ännu en stor inspirationskälla. Har översatt den, finns på datorn.
Buddha - Köpte för längesedan på bokrean. Skummar igenom den kanske.
De tio dummaste misstagen klyftiga personer gör - Förhoppningsvis klarar jag mig. :)
1001 Naturliga botemedel för hemmabruk - Faktiskt ganska dålig.
901 Huskurer - Samma här.
Gör din grej - Någon inspirationsbok, behöver jag den? Inte nu. :)
Bibel 2000 - The Good Book! Den finns ju online.
Hemligheten - Verkar intressant, ska i alla fall försöka läsa den.
Ju-jutsu handledning - Tillbaks till klubben.
Mot bättre vetande i matematik - Kanske en bra referens, men jag vet inte.
Vem vill bli miljonär - Vad gör den där? Enklast hittills!
Sätta gränser för barn - Bokrea-bok. Går bort.
Boken om Magnamund - Ett minne från längesedan, som snart bara finns i mitt sinne.
Lone Wolf the Roleplaying game - Samma sak, ett minne.

Summa:
2 Behåll
7 Tveksam
22 Bort

22/31 = 0,71! Kan jag göra mig av med 71% av mina saker i alla kategorier så borde jag hamna under 100. Så många kategorier och saker finns det ju inte. Det blir nästa fundering, vilka sak-kategorier finns det?

1 kommentar:

Mr. Yang sa...

Vad sägs om följande:

SOVSAKER
MATSAKER
TOASAKER
KLÄDSAKER
FESTSAKER
DATASAKER
MUSIKSAKER (kanske kan kombineras med data?)
SPORTSAKER

och inte att förglömma.....

.. SEXSAKER ;)