september 27, 2008

Första torg-loppisen i Övik någonsin


Fredag den 27:e september 2008 chockade jag och Marcus Öviksbefolkningen genom att ställa till med loppmarknad på stora torget. Vi hade så många bra saker som verkligen reades bort. Det började rätt bra dessutom, en kille såg bortskänkes-lådan och tog för sig rejält, nästan så rejält att jag funderade på att ingripa. Några andra saker försvann också snabbt, så vi tänkte att det här blir succé!

Men snart började man märka en viss skepticism bland alla som gick förbi. Eller kanske en total brist på nyfikenhet. Snart sinade försäljningen. Många gick förbi, kastade en blick, och struntade i våra prylar. Jag hoppades ett tag att det kanske berodde på att folk insåg själva vilka prylberg de har hemma, men tittar man på trafiken till ÖoB och Rusta så kan man nog dra slutsatsen att så är det inte...

Pruta är något som jag har svårt för, och att vara på den andra sidan prutningen var inte lättare. Det är något inbyggt moraliskt fel i prutande tycker jag, båda är på sätt och vis medvetna om att man försöker lura den andra, och det slutar oftast i att man börjar tjafsa om 2-3 kr. Girigheten tar över. Så blir det ju alltid när pengar är inblandade, så inget nytt under solen.

Det mesta var extremt billigt, men ändå blev det några riktiga skambud. Eftersom jag bara ville bli av med sakerna så accepterade jag några gånger, men i efterhand så ångrar jag mig. Det är egentligen attityden jag reagerar på. Man vet hur mycket pengar folk har, ändå kommer det någon lite arrogant person och försöker blåsa en totalt. Jag hade hellre gett bort vissa saker än att sälja dem till personer med den attityden. Det blir en lärdom jag får ta med mig.

Vad blir slutsatsen av denna dag? Det var ändå kul att göra något annorlunda, tror också folk uppskattade att vi spelade musik på det i övrigt tråkiga torget. Det skulle behövas någon trivselvärd här ibland så det blir lite roligare! Kanske ett framtida yrke för kommunen att fundera på? :) 

PS. En trevlig tant köpte ett ergonomiskt tangentbord men kom inte och hämtade det. Om du läser det här, hör av dig så ordnar vi det på något sätt!

Inga kommentarer: