oktober 20, 2008

Ekonomiska krisen och pengar

Hittade ett roligt kort om den ekonomiska krisen:


Det är lite löst relaterat till det jag skrivit en gång tidigare, att folk bryr sig inte om situationen i världen. Även om entusiastiska politiker talar sig varma om alla positiva förändringar som sker, så tittar jag ut genom fönstret och ser tyvärr inte samma bild. Bilarna rullar på som vanligt, nya hus byggs för ekonomins skull, nya företag startas med maximal vinst som mål. Pengarna fortsätter att styra.

En av anledningarna att jag tar avstånd från ägodelar och i förlängningen pengar, är att jag har börjat förstå vad pengar har gjort med det här samhället, och jag kan inte stödja det systemet längre. För en liten inblick hur pengar har förvandlats från ett bytesmedel till ett skuldmedel, se Money As Debt på Youtube. En kort animerad serie som verkligen fick mig att förstå hur det här systemet vi lever i förslavar människor och gör de rika rikare.

Inga kommentarer: