oktober 22, 2008

Gandhi - En sann minimalist

Ikväll såg jag filmen om Gandhi. Han har alltid varit en förebild, men jag har inte läst så mycket om hans koncept icke-ägande. Därför var det kul att hitta en artikel på wikipedia om det ämnet, den ska jag läsa med stort intresse. Hittade även en bild på Gandhis ägodelar när han vid 78 års ålder blev mördad av hatiska människor:
Hur många kan det vara, 12-13 stycken saker? Han är verkligen en förebild för det här projektet. Men inte bara det, Gandhi var en motståndare av förtryck, främjare av icke-våld och en man som höll på sina principer in i det sista. Allt detta strävar jag mot i mitt liv, så Gandhi är utan tvekan en av mina största förebilder. Jag önskar att någon dag kunna göra bara en liten del av allt han gjorde. Tack för allt du gjort för världen, Mahatma Gandhi.

Inga kommentarer: