oktober 06, 2008

Resurser

Tänkte lite på alla resurser som finns i världen idag, och vart de tar vägen. Mitt mål är ju att minimera konsumtion och onödig förbrukning av resurser, så man kan ju fundera på vad som är onödigt? När börsen faller så mycket som den gör nu, blir jag lite oroad när jag tänker på alla inarbetade resurser som nu är uppe i rök. Tänk hur många miljoner timmar som har arbetats och hur mycket råvaror som har förbrukats för att köpa aktier som nu inte ens är värda papperet de är skrivna på. Bara på grund av spekulationer att saker är värda mer än vad de egentligen är.

Pengar har blivit ett medel som förblindat folk totalt. Hur många storföretag har agerat utifrån motivet att göra något bra för människor och hålla nere på resursförbrukningen? Jag skulle vilja säga inget alls. Det är bara maximerad vinst som gäller, utan tanke på miljön, förutom när man måste pga lagar eller svängande, tillfälliga trender.

"Utan konsumtion stannar världen" är ett argument jag har hört, från Svenskt Näringsliv bland annat. Om det nu är så, kanske världen borde stanna upp? Märks det inte hur samhället blir när det konsumeras i den takt som vi gör idag? Dessutom, vilka saker köper vi egentligen? Hänt-Extra där bonde-Susanne är arg på någon, och Robinson-Emma lyxshoppar runt i världen. Klockor som inte visar tiden säljs för dyra pengar. Är inte sånt onödigt så vet jag inte vad som är det. Vi kör bil för nöjes skull, äter oss så mätta att medvetandet stängs av, köper kläder och accessoarer till överpriser, tillverkade av någon fattig stackare i ett land som lyckligtvis ligger utanför västvärlds-bubblan vi lever i.

Tror vi människor att det kommer att kunna fortsätta så här i all evighet, eller bryr vi oss helt enkelt inte?

Inga kommentarer: