oktober 09, 2008

Funktionella saker

Nu när jag börjar närma mig 250-strecket så börjar jag känna av nästa svåra utmaning. I början av det här projektet var det bara skönt att röja, sen dök det upp vissa saker som kändes dyra eller att jag köpt dem ganska nyligt. Men det var ändå ganska lätt att komma över, när jag insåg att jag inte saknade prylarna när jag väl gett bort dem. Min rain-stick som jag köpte i Mexico sålde jag på loppmarknaden. Den borde teoretiskt sett ha ett stort affektionsvärde, men jag saknar den inte. Eftersom jag inte använde den så ofta är det nästan som att den fortfarande står där den brukar, lustig känsla.

Vad är då nästa utmaning? Jo, så här ligger det till: Många saker jag har nu vet jag att de kan komma till användning inom en snar framtid. Min lilla ryggsäck till exempel, perfekt för utflykter. Men jag har ju en lite större ryggsäck som egentligen funkar lika bra. Fast den är ju lite större, lite sämre för just den situationen. Ett liknande exempel är min tjocka vinterjacka som jag fick av Marcus. Kommer att vara outstanding under några kalla vinterdagar, men det går säkert lika bra med min Everest-jacka och en tjockare tröja under.

Hur ska jag tackla det här? Ska jag göra mig av med en riktigt bra ryggsäck och jacka och tänka att "det ordnar sig"? Kommer jag att ångra mig? En lösning jag har tänkt på är att magasinera alla sådana där bekvämligt funktionella saker och se vad jag saknar. Men någonstans känns det som fusk... Men jag tror faktiskt jag gör så, tills mitt sinne inser förgängligheten i att ockupera tankarna med materiella saker och oro för morgondagen!

Inga kommentarer: